Mischievous!

Kategori: Träning & Hälsa

Få i dig protein utan att äta kött

Jag gissar på att många där ute precis som jag försöker att äta mindre kött om dagarna då vi bryr oss väldigt mycket om våra fina djur. Jag själv äter väldigt lite kött, mest för att jag blir äcklad av hur vi behandlar djuren på farmarna och så blir jag väldigt ledsen av att se hur lite värde vi faktiskt sätter på våra fina djur. Men vi måste ju självklart fortfarande få i oss protein, speciellt om man tränar mycket. Därför tänkte jag dela medmig av en liten lista på bra vegetariska proteinkällor att stoppa i sig med gott samvete :)

  • Edamame (gröna sojabönor)
  • Quinoa
  • Chiafrön
  • Kvarg
  • Ägg
  • Linser 

 

Visste ni att chiafrön innehåller lika mycket protein som i rött kött? De innehåller dessutom supermycket antioxidanter och omega 3 fetter. Hur bra som helst och riktigt trevliga att ha i gröten eller yoghurten på morgonen.


//I am guessing that a lot of you guys out there is trying to eat less meat during the days just like me. Mostly because we care a lot about our beautiful animals. I am eating very little meat myself, mostly because i am disgusted by the way that we are treating our animals at the farms and how little value we put on their lives. But we still need to get our daily protein intake ofcourse, especially if you are working out a lot.
Thats why i am going to share a little list of protein rich products that you can eat with good conscience :)

  • Edamame Beans
  • Quinoa
  • Chia seeds
  • Quark (cottage cheese)
  • Egg
  • Lentils

Did you know that chia seeds contains just as much protein as red meat? It also contains a lot of important antioxidants and Omega 3 fats. Thats great, and they are really nice to have in your breakfast oatmeal och yoghurt. //

 

Pump it

I måndags blev det ett boxningspass, igår ett BodyPump pass och idag blir det boxning igen. Älskar både boxning och BodyPump och jag är så nöjd över båda mina medlemskap på dessa gym. När jag tärnade i Sverige så tränade jag på Stockholm Muay Thai och det är mitt absoluta favoritställe. Här på Malta tränar jag vanlig boxning och har hittat ett riktigt nice ställe där vi faktiskt tränar boxning, sparring och så vidare varje gång. Det finns en hel del ställen där man kan träna lättare boxning och crossfit och sådant. Sånt kan också vara kul men jag vill boxas på riktigt, att komma hem med blåmärken är en del av boxningsträningen för mig. 
Så mina tips om du kommer till Malta och vill tärna klasser eller boxning är:

  • Dixons gym för boxning
  • Gzira muay thai för Thaiboxning
  • GX Meridien för bra och roliga träningsklasser

 

Crosstraining

Då var första träningspasset avklarat efter en lång förkylning. Jag kände under passet att jag fortfarande inte är helt 100, men det var ett ganska lugnt pass ikväll som tur var. Men känns skönt att komma igång igen. Jag älskar att träna och mår typ dåligt när jag är sjuk under en längre tid så att det går 2-3 veckor utan träning. Men får nog fortsätta ta det lite lugnt med träningen denna vecka och köra igång med hårdträning på måndag igen. Har en hel del pass inplanerade inför den;)

 

För den som är sugen på att testa på lite enklare Crosstraining hemma eller på gymmet så började vi med 10 min uppvärmning följt av olika övningar som som såg ut som följande:

10 pull ups
15 push ups
20 situps
25 squats
Vila ett par minuter och kör igen!

Lätt som en plätt och så kör man på i 30 min.
Tycker det är superkul att vi har denna träning en gång i veckan tillsammans med jobbet. Och det var en perfekt lugn start på min come back efter min megaförkylning.

MorgonnGym - BodyPump

Då var morgonens gympass avklarat. Har inte sovit så mycket som jag hade hoppats på inatt men när klockan ringde så hade jag att välja mellan en timmas sömn eller en timmas träning. Det blev träning följt av en god frulle på jobbet som bestod av proteingröt. 


Insanity

Börjar äntligen att få tillbaka formen efter en partysommar med mycket fet mat. Igår blev det Insanity och idag står det BodyPump på schemat.

Uppe med tuppen

Idag var jag uppe med tuppen om inte före redan. Lyckades somna riktigt tidigt igår då jag var extremt trött. Redan vid 21.00 sov jag som en bebis och lyckades därför ta mig upp riktigt tidigt idag för att röra mig mot gymmet. Ett BodyPump pass blev det innan jag duschade och gjorde mig iordning för att dra till jobbet. Skönt!

Nytt i träningsgarderoben?

Idag står det BodyPump på schemat och jag ser fram emot det riktigt mycket. BopdyPump är en av mina favoritklasser och jag känner mig verkligen helt slutkörd efter att ha genomfört passet. Jag har dessutom inhandlat lite nya träningsprodukter och protein. Jag och Denise ska börja ha matlagnings söndagar då vi även tänkte passa på att göra egna proteinbarer och liknande. Är det någon som har tips på recept så får ni mer än gärna höra av er. En annan sak jag måste införskaffa är lite nytt i träningsgarderoben. När jag handlar nya träningskläder så blir jag alltid extra peppad att träna. Denna gång tänkte jag ta och beställa online och har spanat in en sida som heter JHNsport . Här finns det en massa snygga och färgglada träningskläder som verkligen passar den som vill stå ut ut mängden i träningssalen. Har kikat på ett flertal av byxorna som säljs och är sugen på att beställa några av dessa för både träning och som mysbyxor inför kommande höstkyla. Här är några av mina favoriter från sidan:

BodyPump på en söndag

Då det har varit en lugn och ganska produktiv helg så passade jag även på att klämma in ett extra gympass idag. Det blev en timmas BodyPump och jag kände verkligen hur ont jag hade fortfarande i axlar och armar från Boxningen jag körde för ett par dagar sedan. Då vet man att det fungerar ;)

Nu ska jag strax hoppa in i duschen och fixa mig. Är bjuden på middag och filmkväll av Ellie, Dennis och Emma hemma hos... aa mig. Men jag är ju knappt hemma nu för tiden och om ca 3.5 veckor flyttar jag ut.

Proteinbars recept?

Jag tänkte inom en snar framtid beställa hem lite matvaror och tänkte då även beställa hem ingredienser så att jag kan göra egna proteinbarer. Jag har själv funnit en hel del intressanta recept som jag vill testa, men nu tänkte jag även fråga er läsare och andra bloggare. Har ni något grymt recept på protein eller energibarer som ni skulle vila dela med er av? :)




New in - Shaker



Köpte denna på Holland & Barrett då min rosa shaker har försvunnit. Denna är lite mindre än vanligt och fungerar jättebra att ha med i handväskan. Man får en sån där boll med i den som gör att allt skakas om riktigt bra.

Work that booty

Igår innan träningen slängde jag snabbt i mig en protein flapjack.. Vilket verkligen behövdes. Boxningspasset var riktigt tungt, speciellt då jag redan hade träningsvärk i axlar och armar. Men det var riktigt skönt och vi lyckades dessutom få rabatt på våra tärningspass hos klubben. Tummen upp! Jag känner att jag inte riktigt kan ha ett fullt medlemskap där just nu då jag redan har två andra träningsställen som jag går till. Så igår ökade min lilla samling till tre olika ställen som jag går och tränar på. En massa skoj att se fram emot och välja bland. Idag efter jobbet blir det ett mer chill pass för mina muskler i armar och ben. 45 min spinning följt av 30 min core, sedan ska jag bara hem och chilla och invänta fredagen :)

Onsdags träning

Jobb och sedan träning. Så har min dag sett ut, riktigt skönt. Imorgon tänkte jag anpassa min träning beroende på hur mycket jag kommer känna av dagens träning. Vi får se om det blir ett eller två pass. Sen är det nästan helg! Det ser jag fram emot riktigt mycket, har en massa skoj planerat.



Nu är det hårdträning som gäller kommande 7 veckor. Ser fram emot det ;)

Spinning igen

Är 25 min tidig till gymmet så nu har jag lite tid över till att blogga. Uppdateringen har varit lite seg på senaste men jag har varit upptagen med massa skoj på jobbet och självklart gymmet, och nu inväntar jag Rebecka för ett spinning pass... Mitt hatpass, haha älskar träning men hatar verkligen spinning. Nåväl det är bra för kroppen ;) Börjar forma sig efter ett par veckor Nu^^

Insanity workout

Det blev en tripp till Cynergy gymmet efter jobbet där jag körde ett insanity pass. Sist jag körde detta så var det med en annan tränare och inte lika tufft som detta pass, men fortfarande tufft. Det insanity passet jag körde idag var brutalt! Men gud så skönt det känns i kroppen efteråt. För den som inte är bekant med insanity träning så är det en timmas (om passet är på en timma såklart) väldigt intensiv cardio träning som ska vara väldigt effektiv då du vill bränna fett, bygga starka muskler samt förbättra din kondition. Och ja, namnet insanity passar klassen väldigt bra då man känner sig lite smått galen när man hoppar omkring och hetsar alla dessa övningar. Men som jag skrev tidigare, det känns såååå skönt i kroppen efteråt och jag kommer absolut att fortsätta med dessa pass.